Професія: Motion designer

Професія: Motion designer

Motion Design – це мистецтво анімації графіки. Це відеоролики, створені на графіці в русі, а також техніка їх виробництва.Ця професія – злиття дизайну, анімації, візуальних ефектів і режисури. З Motion Design можна зустрітися всюди, починаючи з рекламних роликів, закінчуючи кіно і рекламою в Інтернеті. До сих пір немає правильного трактування словосполучення Motion Design. Найближчим є «дизайн в русі». Розбираємося з цієї загадковою професією разом з Андрієм Гапошиним.

 

Залучити й утримати увагу глядача, використовуючи знятий матеріал, заздалегідь підготовлені ілюстрації або будь-який інший візуальний контент – основне завдання Моушн дизайнера.

Зараз напевно жодна реклама не обходиться без моушн дизайну. Кожне відео із застосуванням будь-яких ефектів, незвичайних переходів і доповненої графіки можна назвати Моушн дизайном: заставка на youtube каналі, анімація логотипу, інфографіка, персонажна анімація і багато чого іншого відноситься.

Моушн графіка – відмінний приклад того, коли треба пояснити “на пальцях” як працює твій продукт, але ти не можеш зняти цей процес на відеокамеру, тому що мова йде про абстрактні речі. Наприклад, вам треба показати як працює новий процесор вбудований в ноутбук. Як це зробити за допомогою відеокамери? Та ніяк. Ось тут на допомогу і приходить Моушн графіка і анімація.

Вважається, що перше відео замовила компанія “Dropbox”, де розповідала як працює їх сервіс. Зараз, кожен новий сервіс створює відео про свої послуги і переваги перед конкурентами.

Початок кар’єри

Початок у мене був цікавим. Все почалося зі зйомок з квадрокоптера. Здавалося б, до чого тут аерозйомка і Моушн дизайн? А все просто. Отримавши перші замовлення, клієнти попросили мене “зібрати” відзнятий матеріал в готовий ролик. Тут мені довелося вчити ази звичайного лінійного монтажу.

Лінійний монтаж – це склейка кадрів без будь-яких ефектів.

Все як в кіно. Один кадр йде за іншим. Потім, один клієнт попросив додати контактний телефон в кінці ролика і загальну інформацію про об’єкт (це була зйомка нерухомості). Тут і виникла необхідність розібратися в азах Моушн дизайну. Один проект за іншим, я пропонував клієнтам додавати графіку при створенні роликів. Комусь логотип, комусь плашку з текстом. Так і з’явилося бажання розібратися в цьому детальніше.

На той момент у мене виникло питання, а де можна навчитися Моушн дизайну, крім безкоштовних відео на youtube, яких там повно. Мені пощастило, що Моушн дизайн вже досить щільно використовується в багатьох сферах, а отже і багато українських фахівців готові ділитися своїми знаннями.

Зараз можна знайти десятки онлайн і офлайн курсів, які пропонують навчити вас анімації в різні терміни. Від інтенсиву за вихідні, до навчання протягом року. Я пройшов кілька онлайн курсів від вітчизняних викладачів та міжнародних курсів.

Поки що можу сказати з впевненістю, що західні колеги підходять до навчання більш грунтовно. Вони краще готуються, більш детально опрацьовують програму, приділяють увагу “основним принципам анімації”. Хоча, останнім часом у нас теж з’являються гідні курси. Так що позитивна динаміка тут є.

Я рекомендую вчитися в онлайні. Це розширює фільтр з пошуку підходящої школи. Далі все залежить від ваших уподобань за стилем анімації і бюджету. Зараз можна знайти курси від 50 $ до 2000 $ за курс.

Моушн дизайнер – це мультифункціональний фахівець. Ви повинні розуміти ази побудови композиції, відчувати динаміку і таймінг в ролику, розуміти ритміку, вміти правильно поєднувати елементи між собою і в той же час не боятися експериментувати з новими стилями. Вміти малювати не обов’язково, але це буде хорошою перевагою. Є люди, які самі малюють і анімують, але таких насправді небагато. Зараз частіше зустрічається тенденція, коли людина займається чимось визначеним. Наприклад, тільки малює або тільки анімує. Так легше зосередитися на роботі і простіше розвивати свій сильний навик. Наприклад, я до сих пір не вмію малювати від руки 🙂

Натхнення

Для початку я рекомендую дивитися на чужі роботи і намагатися їх повторити. Не варто починати з чистого аркуша, поки немає достатнього досвіду. Це досить складний процес, який під силу не кожному. Хороший дизайнер, ніколи не почне роботу без референсів і прикладів. Це можна сказати і про Моушн дизайнера. Необхідно знайти хоча б 1-2 схожі роботи, перш ніж приступити до роботи. Це дуже спростить процес створення анімації. Зараз є цілі сервіси, де художники черпають натхнення і діляться своїми роботами. Я використовую behance.net, dribbble.com, motiongrapher.com

Завжди цікаво працювати над роликом, використовуючи раніше невідомий тобі стиль. Це відмінно прокачує твої навички, ти отримуєш новий досвід на комерційному проекті. Звичайно ж, цікаво працювати з клієнтом, який бачить що “красиво” а що “ні”. А іноді клієнт такого придумає, що потім соромно в портфоліо викладати. Але клієнт платить гроші, вважає що це красиво і буде для нього працювати. У кожного Моушн дизайнера є проекти, які дають хороші гроші, але тобі соромно їх викласти в портфоліо))) І навпаки, є дуже круті і красиві роботи, але ти на них мало заробив, тому що тобі самому було цікаво попрацювати в такому стилі і поповнити своє портфоліо красивою анімацією.

Як зрозуміти замовника

Найзручніший варіант, коли клієнт надсилає тобі 2-3 посилання і каже “хочу схожий ролик”. Тоді ти розумієш, який стиль анімації йому подобається, що можна використовувати, а що ні. Іноді буває що клієнт сам не знає чого хоче і тут необхідно з’ясувати його потреби, до початку роботи. В такому випадку я висилаю клієнту 10-20 роликів в різній стилістиці і прошу вибрати найбільш підходящий стиль. Питаю, що в цьому ролику клієнту сподобалося найбільше, за що він його вибрав.

Якщо ми говоримо про explainer video (ролики, в яких ми пояснюємо як працює сервіс / продукт / компанія), то необхідно вибрати референс, створити розкадрування і показати клієнту, що буде відбуватися в кожній сцені. Потім затвердити стиль ілюстрацій і показати, як об’єкти взаємодіють між собою в кожній сцені. Якщо всі деталі узгодити з клієнтом на початку проекту, ви уникните небажаних питань всередині та в кінці проекту. Фріланс або офіс?

І там і там, є свої плюси і мінуси. У команді дуже швидко навчаєшся і переймаєш досвід у колег по цеху, легше створюєш щось круте. А головне – зробити проект вийде набагато швидше, ніж поодинці. Але є і свої мінуси, якщо ти працюєш “на дядю”. Ти не можеш вибирати проекти, над якими тобі цікаво працювати. Тобі дали завдання і ти його робиш. Ти не можеш впливати на свій заробіток так само, як при фрілансі. Тому я дуже рекомендую спершу попрацювати в компанії, а потім вже йти на фріланс.

На фрілансі достатньо своїх плюсів. Ти вибираєш коли працювати і скільки. Ти сам знаходиш собі клієнтів і вибираєш, з ким працювати, а з ким ні. Але і тут є зворотна сторона медалі: зарплату в кінці місяця тобі ніхто не заплатить. Так що отримаєш пропорційно своїй роботі за минулий місяць.

А що далі?

Світ анімації і Моушн графіки – це океан можливостей і перспектив. Існує безліч різних стилістик, різних напрямків анімації. Ця професія хороша тим, що тобі постійно доводиться вчитися, щоб залишатися в тренді і не пасти задніх. Ти можеш бути фахівцем широкого профілю або навпаки, робити анімацію тільки в стилі японських аніме. Завжди знайдуться бажаючі на той чи інший стиль анімації. Моушн дизайнер, досить молода професія і ринок зазнає нестачу кваліфікованих співробітників.

Україна або інша країна?

Зараз я розвиваю свій аккаунт на міжнародній біржі фрілансу. Це дає можливість розширити горизонти пошуку нових клієнтів. У мене вже були клієнти з Сінгапуру, Ірландії та Литви і Сполучені Штати. Я можу працювати з Києва, виконуючи замовлення для компанії з будь-якої точки світу. Так само і в зворотний бік. Я можу працювати з будь-якої точки світу, роблячи анімацію для українського клієнта. Зараз мені подобається жити в Україні і працювати в Києві. Я не бачу необхідності в переїзді. Я можу вчитися віддалено, можу шукати клієнтів віддалено, більш того – можна створити свою команду з фахівців, які живуть в різних країнах. Так що не думаю, що переїду в іншу країну.

Поділися важливою для тебе книгою

Мені сподобалася книга про “есенціалізм”. Есенціаліст – це людина, яка у всьому дисципліновано дотримується принципу «менше, але краще». Цей принцип я застосовую і до анімації. Я краще зроблю одну роботу добре, ніж дві роботи “на трієчку”.

Посилання на мій showreel: https://www.youtube.com/watch?v=6S4HlxT_Mlg&t=2s

Тут зібрані уривки моїх робіт з різних роликів. Моушн дизайнери показують такі ролики потенційному клієнту, щоб він міг переконатися в твоїх навиках. Іноді, клієнт подивившись твій showreel каже: “хочу таку анімацію, як в твоєму ролику з 13 по 17 секунду”. І ти вже розумієш, що хоче клієнт 🙂